Ontwerpwedstrijd dinsdag 18 juni 2013  
Opdracht Reglement Nieuws Sponsors

Werktuigbouwers ontwerpen en bouwen mechanische hulpmiddelen om de mens beter in staat te stellen haar werkzaamheden te realiseren. In veel sport evenementen speelt de techniek een belangrijke rol, denk bijvoorbeeld aan de klapschaats. Als de spelregels van te voren bekend zijn dan blijft het een eerlijk spel.

Een eeuwenoude sport is het touwtrekken. Kunnen we hier een nieuwe technische uitdaging aan geven? Jawel, en daarbij kunnen we ook nog gebruik maken van de tramrails die binnenkort in het Mekelpark aan de voorzijde van het 3ME gebouw zullen liggen.


Ontwerpwedstrijd:

Ontwerp en vervaardig een railvoertuig waarmee je de tegenstander over de streep trekt. Een extra complicatie hierbij is dat de tegenstander over een relatief grotere afstand moet worden verplaatst dan dat je eigen voertuig verplaatst kan worden. Dit betekent dat je extra touw moet binnenhalen.

Voor het railvoertuig zijn de volgende hoofdfuncties te bedenken:

  • Over de rails kunnen bewegen met tractie.
  • Kracht van persoon omzetten in de aandrijfkracht van het werktuig.
  • Comfortabele positie voor de persoon die het werktuig aandrijft.
  • Kracht overbrengen op rails, verplaatsing realiseren langs de rails.
  • Inhalen van het touw

Wedstrijdelement:

Het team heeft tot 5 minuten de tijd om het railvoertuig in de gewenste startpositie te brengen, daarna volgt het startsein.

Het railvoertuig van de tegenstander moet na het startsein binnen 10 minuten over 7 meter worden versleept, waarbij je eigen railvoertuig 5 meter verplaatst. Beide elementen zijn verplicht.

De tijd wordt gemeten. Na 10 minuten wordt de wedstrijd beëindigd. In dit geval volgt het winnende team uit de afstand van de rijtuigen ten opzichte van de middenstreep en wordt een tijd van 10 minuten geregistreerd.

De teams die tegen elkaar uitkomen worden ingedeeld per gewichtscategorie, waarbij het gecombineerde gewicht van het railvoertuig met het gewicht van de persoon die deze aandrijft bepalend is. Niet een hoog gewicht, maar de verhouding aandrijfkracht/gewicht is dus van belang.

Een meer gededailleerde beschrijving is te vinden in het  wedstrijdreglement.

Waar en wanneer?

De ontwerpwedstrijd wordt gehouden op dinsdag 18 juni 2013. Voor het dagprogramma en de locatie zie menu item "Nieuws"

Op 11 februari 2013 zijn 60 teams van de TU Delft van start gegaan met hun ontwerp om uiteindelijk dinsdag 18 juni tegen elkaar uit te komen. Elk team bestaat uit 6 tot 8 eerstejaars studenten werktuigbouwkunde.

Prijsuitreiking

Er zullen prijzen worden uitgereikt voor de snelste tijd. Daarnaast zijn er prijzen te winnen in de categorie “technisch best uitgevoerde ontwerp”, de zogenaamde constructeursprijs en het “meest innovatieve ontwerp”, de zogenaamde science centre award en het “lichtgewicht construeren”, de zogenaamde green award. Een technische jury beoordeelt daartoe het ontwerp op basis van uiterlijk, gewicht, prestaties, kosten, technische details en onderbouwing van de keuzes (management rapport).

Technische Jury

De Jury bestaat uit docenten en deskundigen uit het bedrijfsleven:
- Anton van Beek, Projectleider, TUDelft
- Ruud Visser, Coördinator Ontwerpwedstrijd, TUDelft
- Jos Knoester, Wedstrijdleiding, TUDelft
- Eric Romeijn, Technical Manager, Huisman Equipment BV
- Michael van der Meer, Hoofd Science Centre Delft
- Richard Wolters, Marketeer, Design Solutions.